Friday, January 04, 2008

Julepynt og Klimatopmøde

Igennem hele december har TV2 (dagligt?) bragt billeder af overdrevent julepyntede huse. Altså illuminerede huse, med rensdyr på taget, julemanden på vej op i skorstenen, blinkende, dansende, spillende juletræer på græsplænen, rødt-gult-grønt-blåt blinklys langs tagrender og - rygninger osv, osv. I parcelhuskvarterer, på landet, på altaner i hele landet har det glimtet og blinket.

Indrømmet: i år er første år jeg IKKE har lyskæder ude (fordi jeg ikke kunne finde en udendørs stikkontakt), så det er ikke fordi jeg er "lyskæde-forsager". Jeg har nydt at blive "oplyst" på mine ture i mørket fra Fyn til Jylland og jeg begræder altid tiden efter jul, hvor vi stadig ikke kan mærke at det bliver lysere og vi ikke længere kan glædes over juletræer i haverne på landet og i byerne.

Men.... Jeg synes der må være en grænse! Når det bliver så grelt at folk må sætte afskærmning op for ikke at genere naboerne, når der kører ekstra generatorer i haverne rundt omkring, når det tager ugevis at pynte op og pynte af, når elmåleren PISKER afsted, som om den havde den onde selv i hælene. Og det er måske det den har...
For samtidig med dette kolosale energi-overforbrug bliver det offentliggjort at Danmark er det land i Europa, der udleder andenmest CO2....

Folk kan jo gøre, hvad de vil - men behøver TV2 virkelig at opfordre til dette meningsløse energispild? Ja, jeg spørger bare...

No comments: