Saturday, March 07, 2009

Én gang bibliotekar....

Jeg har en veninde, der elsker lugten af bøger - altså gamle bøger. De bøger jeg har hjemme til mit speciale er guf for hende.
Hun er selvfølgelig bibliotekar.
Jeg har det ikke som hende, men jeg forstår godt, hvad hun mener.
I eftermiddag var jeg på biblioteket. Jeg er vist stort set den eneste på mit studie, der bruger vores udemærkede kommunale bibliotekstilbud. Jeg bestiller alle mine bøger hjem dertil, jeg låner krimier, kogebøger og DVD'er, jeg tjekker de nyeste dameblade og tidsskrifter inden for emner som kunst og kommunikation.
I dag havde jeg et ærinde i magasinet - og hvor bibliotelksrum kan være ret forskellige (og jeg er faktisk ikke specielt vild med Odense Centralbiblioteks indretning og udtryk), så er magasinerne stort set ens. Der lugter i dén grad af gamle bøger, der hersker en helt speciel form for orden, der er ro, der er altid køligt, der findes materialer man ikke anede eksisterer....
Når jeg befinder mig i et biblioteks magasin bliver jeg totalt nostalgisk og fornemmer virkelig, at er man først en gang blevet bibliotekar, så er man altid bibliotekar - ligegyldigt om man kan føje cand.mag til sin titel og måske aldrig kommer til at arbejde på et bibliotek igen.

No comments: