Thursday, March 19, 2009

At skrive eller ikke skrive...

Jeg er kommet godt ud af starthullerne med det der speciale, der lige nu bærer den mundrette arbejdstitel:

”Fattigforsorgen i Danmark 1933-1961 med særligt henblik på lovrevisionen i 1961 og det menneskesyn den er udtryk for”

Jeg har siddet nogle dage på et kontor på Svendborg Museum og det er rigtig godt for min arbejdsmoral. Dels er det lidt ligesom at "gå på arbejde", dels er der ikke de store muligheder for overspringshandlinger (hvis man ser bort fra Facebook, blogs og nyhedssider på nettet) og sidst men ikke mindst er her mulighed for faglig sparring med andre, der også er interesseret i forsorgs- og socialhistorie.

De først dage på kontoret væltede ordene ud af mig i et hæsblæsende tempo og dokumentet jeg sad med bare voksede og voksede. Men nu har det fået en ende. Jeg kæmper med at skrive et par linjer og skal være glad, hvis en dags arbejde resulterer i en hel sides tekst.
I starten var jeg frygtelig frustreret over denne kendsgerning, men nu har jeg vist efterhånden erkendt, at det der skete de første dage ikke kan forventes at være normen. Jeg havde jo på forhånd læst en masse, som jeg bare trængte til at få ud og ned på papiret - og det er vel meget naturligt, at tempoet sættes ned efterhånden som de første læste emner udtømmes.

Nu er jeg igang med en ny omgang læsning og håber på at den om en uges tid kan resultere i en ny runde speed-skrivning.

No comments: