Wednesday, June 18, 2008

Svendborg Museum



Den 15. maj startede jeg i et job som omviser/formidler på Svendborg Museum. Min første og primære arbejdsopgave er omvisning i museets forsorgshistoriske afdeling, som har til huse i Svendborg Købstads Fattig- og arbejdsanstalt fra 1872. Her kan man se, hvilke forhold fattig- og arbejdslemmerne levede under.
Jeg har ind til videre haft 4 omvisninger alene for skoleklasser af varierende alder og en enkelt for en ældre-udflugt.
I tirdags var jeg så publikum til en omvisning i Anne Hvides Gård - det smukke hus på billedet, som faktisk er Svendborgs ældste bevarede verdselige bygning fra ca. 1560. Museet har 100 års jubilæum i år og det fejres selvfølgelig med en jubilæumsudstilling. Der er gratis adgang til denne udstilling og i hele juni, juli og august vil der desuden være omvisning hver tirsdag kl. 14. I juli måned varetager jeg også disse omvisninger.
Om onsdagen vil man kunne møde mig i fattiggården, hvor der er gratis omvisning og smagsprøver fra fattiggårdens køkken.
Så skulle man komme til Sydfyn i løbet af sommeren, så synes jeg absolut Svendborg Museum er et besøg værd.
Vil man vide mere om Svendborg Købstads historie, så klik ind på Svendborghistorie.dk

No comments: