Tuesday, June 17, 2008

Librarything

Jeg genopdagede lige Librarything, som var en af de mange web 2.0-ting vi fik præsenteret, da jeg sidste forår og sommer var med i bibliotekets "23 ting".
Kort fortalt er det et virtuelt bibliotek, hvor man kan oprette sig som bruger og så tilføje sine egne bøger - både dem man har læst og dem man ønsker at læse. Man kan finde lang de fleste titler i Det Kongelige Biblioteks base, så det er ikke ret besværligt at tilføje en bog. Når bogen er tilføjet kan man tilføje lige så mange tags (emneord) som man ønsker, rate bogen med 1-5 stjerner og skrive en lille anmeldelse. På den måde kan man holde styr på, hvad man har læst. Men hvad der er endnu sjovere, og som er det der gør det til en web 2.0-ting, så har man mulighed for at se om andre har læst den samme bog og hvad de i så fald syntes om den.

Jeg synes til tider Librarything er lidt tung at bruge, men jeg vedbliver alligevel med at vende tilbage med jævne mellemrum. Det skyldes selvfølgelig at jeg er bognørd og også særdeles facineret af diverse web 2.0-teknologier.

Og selvom Librarything ikke fungerer optimalt (i mine øjne), så synes jeg alligevel bibliotekerne kunne lære meget her. Det er bemærkelsesværdigt så mange brugere, der faktisk har lyst til at tagge og rate bøgerne - en lyst der kunne udnyttes i katalogen. Jeg ved godt, at det langt fra er en ny tanke, men så kan jeg ikke forstå at bibliotekerne ikke kommer igang. Men det er nok den berømte faglige stolthed, der er på spil her....

Hvis man vil se, hvilke bøger jeg har læst, så kig i den venstre sidebar og scroll godt ned i bunden. Så finder man et tilfældigt udvalg af mine bøger fra Librarything.

No comments: