Wednesday, January 07, 2009

Anna Olivia og kaffen


Anna Olivia er en helt fantastisk keramiker, som Sara og jeg mødte, da vi i juni 2008 besøgte Det Smukkeste Marked i Skals.
I den skønne serie med kyllinger, som min yndlingskaffekop er fra, findes der desuden en række skåle. Tingene findes med tre forskellige motiver, der viser slagtekyllingernes vækstrate og deres pladsforhold. På min kop ses de 15 dage gamle kyllinger i størrelsesforholdet 1:10 - koppen med de 30 dage gamle kyllinger er næsten helt blå!
Kyllingemotivet går igen på æggebægrene, der har hønsefødder.

Anna Olivia fortalte os, at hun er vokset op på landet og det bl.a. er der hendes inspiration stammer fra. Og så kan hun godt lide, at skabe en sammenhæng mellem keramikken og det den skal bruges til. Derfor findes der også en helt fantastisk serie tallerkener med seks motiver, der i overdrevet pixeleret grafik viser slagtegrisens vej fra insemination til slagteri.

For mig er det keramik med twist og humor - og det holder jeg meget af.
Derfor sidder jeg her under eksamenslæsningen hver dag med min Anna Olivia i hænderne - fyldt med kaffe og mælk (hvornår mon hun laver noget med køer?).

No comments: