Sunday, August 03, 2008

Kulturnyt

På en doven søndag, hvor temperaturen er sænket ca. 10 grader siden sidste uge, er det oplagt at kigge på kunst.

Planen havde egentlig været en tur til Kerteminde, men det kom jeg for sent op til, så jeg holdt mig til det lokale og tog en tur på Brandts, hvor jeg vidste der er en fin udstilling med den tyske kunstner Tim Eitel.

Jeg havde læst om Tim Eitel (f. 1971) i Bo Bedre, hvor han bl.a. blev nævnt i sammenhæng med vores egen Allan Otte. Og jeg blev straks fanget ind af det realistiske univers.

På Brandts udstiller Tim Eitel for første gang solo i Danmark - og det er en rigtig fin udstilling med malerier i STORE størrelser samt helt små malerier. Motiverne er hverdagsagtige motiver fra den verden vi alle sammen bebor (udstillingen hedder da også Die Bewohner).

Mange af motiverne er ret dystre og holdt i mørke og grålige farver.
Jeg blev især grebet af dette lille maleri (ca. 15 x 15 cm) med titlen Revolte.
Heldigvis er der også plads til overraskelser når man går på museum - og sådan en overraskelse var udstillingen med den kinesiske kunstner Huang Yong Ping. 9 værker, som mest af alt kan benævnes som installationer, er udstillet på Brandts. De er alle kommentarer til samtiden og fortiden. Ping trækker på forskellige religioner og kendte kulturer og kulturfænomener i sine værker - og flere af dem har klart politiske budskaber. F.eks. et næsten ubeskriveligt lille værk med en globus foldet ud som en spiral. På denne væginstallation er der stukket nåle ind, der viser fremtidige naturkatastrofer. Pings tematikker kredser også omlring arkitektur og magt.

Inden for den næste måneds tid har jeg planer om at besøge Designskolens afgangsudstilling på Trapholt og seperatudstillingen med Allan Otte på SNYK/Skive Ny Kunstmuseum.
Die Bewohner / Tim Eitel på Brandts til den 31. august
ping pong /Hunag Young Ping på Brandts til den 21. september
Allan Otte på SNYK til den 24. august
Designskolens afgangsudstilling på Trapholt til den 17. august

1 comment:

conniogpoulerik said...

Hej Sussi

Måske kan vi sammen se Allan Ottes udstillig i Skive, det kunne jeg også rigtig godt tænke mig.
Conni