Friday, August 22, 2008

Bøger jeg har læst #2

Indrømmet: på trpds af, at jeg hylder mig selv som både grøn og miljøbevidst, så er jeg også stor fortaler for privatbilismen (altså bortset fra de andres - de burde lære at benytte de offentlige transportmidler).
På mine ture rundt i landet - og ofte til Svendborg - er der tit proppet lydbøger i CD-afspilleren. Hvad angår lydbøger kan man ikke vælge og vrage mellem vildt mange titler på biblioteket (især ikke hen over sommeren), så det giver mig lejlighed til at stifte bekendtskab med bøger og forfattere, jeg ellers ikke ville have læst.

Sidst har jeg hørt den socialrealistiske roman "Get a Life" af Vita Andersen om kvinden Amanda, der som barn blev fjernet fra en psykisk ustabil mor og en lunstnerisk far med hang til unge kvinder. Vi følger Amandas barndom både sammen med forældrene, på børnehjem og i familiepleje. I et andet spor møder vi den voksne Amanda, der nu er gift med jet-set ejendomsmægleren Thomas og sammen med ham har datteren Laura, som selvfølgelig skal have al den kærlighed Amanda ikke selv fik som barn. Desværre gengælder Amanda ikke hendes kærlighed og det hele ender noget anderledes end hun havde forestillet sig.

No comments: