Tuesday, March 04, 2008

Don Pasquale og To Verdener

Der har været kulturelle oplevelser på programmet de sidste par dage.
I går var det operaen, der stod for skud. Et supertilbud med rundvisning bag kulisserne, lidt om forestillingen og til slut godt 2 timers intens forestilling om den giftelystne Don Pasquale, der får kamp til stregen, da der spindes rænker og de to unge elskende får hinanden til slut.

Det var meget spændende at komme rundt i et lille storbyteater, som Den Fynske Opera er. Det er ikke fanatstiske rammer vi tilbyder kunstnere i dagens Danmark - f.eks. ét toilet til ALLE medvirkende i forestillingen - og en operachef, der står for forplejningen...
I lokalerne på Filosofgangen har også teateret Momentum og børneteateret Skægspire til huse. Og også teaterchefen fra Momentum viste rundt og fortale om deres forestillinger og arbejdet med at søge penge og frivillig hjælp.

Ja, som man nok kan høre er det de 1½ times rundvisning, der gjorde størst indtryk på mig...

Idag var vi flere fra holdet, der var inde og se Niels Arden Oplevs nye film To Verdener om en ung piges svære valg mellem Jehova og kærligheden. Stærk film om et meget aktuelt emne, da jeg sagtens kan overføre det på andre religioner også. Det er tankevækkende, at man som 17-årig kan træffe et sådant valg - for valget er klart: Følger du ikke den rigtige vej, så er der kun udstødelse og dermed overhovedet ingen kontakt med familien. Det kan ende med at blive en temmelig ensom tilværelse...
Jeg tror jeg skal tænke lidt mere over den.

2 comments:

Louise said...

Det lyder spændende. Det er altid sjovt at komme backstage og se hvordan verden ser ud bag tæppet.
Jeg må vist også en tur i biografen og se Oplevs film. For nyligt så jeg There will be blood. Det er bestemt også en film, man skal tænke over. Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår den endnu.

Birgitte said...

Jeg har også overvejet at se Oplevs nye film. Nu må vi se om det bliver på dvd. Har lige været i biografen hertil aften og se No country for old med. Jeg tror, jeg synes det er en god film, men var desværre fokuseret på at placerer min krop bedst muligt i biografsædet, da filmen PLUDSELIG var ovre!!! Jeg havde på ingen på måde opfattet, at enden var så nær. Så ville jeg jo helt klart have lyttet på Tommy Lee Jones kloge ord, men dem hørte jeg altså ikke. Er der andre, der har set filmen? Og hvad er lige meningen?