Wednesday, October 24, 2007

Konkurrencementalitet


"Hvor højt læser du? - DM i oplæsning" er titlen på en oplæsningskonkurrence for 6. klasses elever. Konceptet er udarbejdet af Herning Bibliotekerne og Aalborg Bibliotekerne i samarbejde - i al beskedenhed var jeg med i projektgruppen, da jeg stadig arbejdede på biblioteket (nu får jeg lov til at lege praktisk gris ved konkurrencerne).
Sidste efterår kørte vi en mindre pilotkonkurence og der stødte vi en enkelt gang ind i den holdning, at FOLKEskolen ikke skal være med til at fremhæve nogen elever fremfor andre. Underforstået at konkurrencen er udtryk for en elitær tankegang.
Det kom jeg til at tænke på, da jeg i aftes så tema-tirsdag på DR2 om overintelligente børn. Den sidste udsendelse omhandlede en national stavekonkurrence i USA. Vi fulgte nogle af deltagerne - børn på omkring 12 år - og deres forældre. Både børn og forældre gik meget op i konkurrencen og forberedte sig LANG tid i forvejen. At vinde konkurrencen var forbundet med stor prestige, interviews på store landsdækkende TV-kanaler, kort sagt: berømmelse...
Faktisk er det lidt af den stemning - altså at der er prestige forbundet med at være god til noget bogligt - vi gerne vil skabe omkring "DM i oplæsning".
Der er ingen, der løfter et øjenbryn når gode fodboldspillere eller musikere fremhæves allerede i en tidlig alder. Vi har længe været vant til at børn og unge konkurrerer i sportsgrene både indenfor og udenfor folkeskolen - altså nogen vinder og andre taber. Vi er i de senere år blevet vidner til, at børn og unge konkurrerer i "talentkonkurrencer" på TV (MGP, Stjerne for en aften osv.).
Men det bliver på en eller anden måde "farligt" når vi udfordrer børnene på deres faglige evner. Hvorfor? Børnene i stavekonkurrencen i aftes var helt sikkert dem, der stod tilbage når der skulle vælges hold til fodbold. Hvorfor må de så ikke få en anden sejr?
At 250 skoler i Danmark har meldt sig til "DM i oplæsning" viser, at folkeskolen er åben overfor konkurrencen - og jeg tror at vi med konkurrencen kan skabe nogen nye vindere i klasserne (uden at vi dog behøver at nærme os de amerikanske tilstande).


No comments: