Monday, March 05, 2007

Kultur i weekenden


Weekenden var bl.a. sat af til et besøg på Hjørring Kunstmuseum sammen med en veninde. Veninden meldte fra, men jeg MÅTTE afsted. Fra Berit havde jeg hørt at hendes bror Uffe udstiller der, og ved nærmere studier af særudstillinge "Homecoming" på museets hjemmeside fandt jeg ud af, at Allan Otte, som jeg har gået i gymnasiet med, også var en af udstillerne.

Så der var ikke andet at gøre, end selv at sætte kursen mod Vendsyssel... Altoen nød at strække ud på motorvejen i det klare og tørre vejr og jeg nød farten og Lars Henrik Olsens fantastiske fortælling om Erik Menneskesøn, som jeg hørte på turen.


"Homecoming" med ti unge håbefulde nordjyske akademiuddannede kunstnere var måske ikke helt, hvad jeg havde forventet. Flere af dem trænger måske til at finde deres helt eget udtryk. Og alligevel skabte flere af værkerne rum til eftertanke.


Jeg var dog som helhed meget imponeret af museet, der udefra ikke gør meget stads af sig. Indenfor var der lyst, luftigt og rummeligt. 1. salen indeholdt museets egen samling - bl.a. et helt rum dedikeret til Poul Anker Bech. Hans malerier er skæve, foruroligende og sælsomme... Jeg købte en stak postkort med hjem - måske får vi plads til dem et eller andet sted i det nye hus...

Desuden var der et lille fint rum, hvor Vendsyssel Kunstmuseums Billedskole holder til. De fleste ville sikkert bare stikke hovedet ind, men jeg fandt det inspirerende og opløftende at se børnenes igangværende værker, malerier fra en russisk skole, originaltegninger af Hanne Hastrup og Flemming Quist Møller, samt ikke mindst Gitte Nissen Scheldes gadedyr - lavet af skrot - som jeg tidligere har oplevet på bibliotekerne i Hjørring og Frederikshavn. Skønt!!!!

Udenfor var der også en masse at se på.

1 comment:

conniogpoulerik said...

Hej Sussi
Det ser meget spændende ud på Hjørring Museum, vi glæder os til at komme derop på lørdag.