Monday, October 02, 2006

Efterår

Her er en lille billedkavalkade, for at vise at vi ikke helt ligger på den lade side.
Som sagt måtte troldepilen klippes ned, for at give luft og lys til stråtaget. Her kan man se, hvordan Ole er i gang med saven - og hvordan der nu ser ud. Pilen skyder allerede fra snitfladerne, så vi er ikke bekymrede for at der nok skal komme krone på igen...



Og endnu flere træer måtte lade livet. Det store kønne asketræ midt i skoven var utrolig fertilt. Faktisk var - og er - der asketræer overalt i vores have.... Hun måtte derfor fældes. Johnny, Ole og Claus fik en hel søndag til at gå med at fælde asken + et par andre træer, så nu kommer der virkelig meget lys ind i haven. Desværre var jeg ikke hjemme til at tage "før-billeder".

Der blev masser af brænde ud af det - det fik Ole til brændeovnen - og så blev der masser af grene og kvas til genbrugspladsen. Claus og Ole kom af med meget af det i lørdags, men der er et par læs endnu....

Men det er ikke alt sammen "nedbrydning". Vi har fået bygget et rigtig fint kvashegn, der kommer til at danne ramme om en lille ny græsplæne. Bagved hegner skal bålpladsen og shelteret være.

Og så har jeg snedkeret dette fine jordbærbed til nogle af de 1000-vis af jordbærstiklinger, der er ved at brede sig til hele haven. Jeg fik nu kun plads til 20 planter deri - bare de så bliver gode!

Og ud over dette har vi også fået syltet 8 glas marmelade efter opskriften på denne blog: http://www.slagtenhelligko.dk/?p=3846. Jeg brugte bare vanillestænger i stedet for. Det smager rigtig lækkert og har en suveræn flot rød farve. Og der er stadig MASSER af mirabeller, så jeg går rigtig og guffer, når jeg hænger vasketøj op....

No comments: