Thursday, June 23, 2011

Noget om det danske sprog...

På en dag som i dag, hvor jeg om kort tid skal stå med udsigt til bål på Randers fjord og skråle af mine lungers fulde kraft: "Vi elsker vort land, men ved midsommer mest..." er det vel helt på sin plads med et indlæg om det danske sprog.

Politiken bringer i dag en artikel om revidering af "Ordbog over det danske sprog" - og her kan de meddele at hele 43 ord er i fare for at uddø. Jeg er normalt ikke bange for udvikling og tager da også glad og gerne nye ord til mig - efter lidt tilvænningstid selvfølgelig. Og ting der ikke bruges skal da også, efter min mening, smides ud.
Men nu er det bare sådan, at jeg faktisk er en af dem der - om ikke jævnligt, så af og til - bruger (nogle af) ordene. Derfor kom det også bag på mig, at de adspurgte københavnere i Politikens Voxpop (godt dansk ord!) ikke kendte mange af de uddøende ord.

Jeg tror da, at jeg kender en del, der af og til skriver en dosmerseddel inden indkøbsturen før den store kalas - gæsterne skal jo helt ikke blive brødflove. Til denne kalas håber man, at ikke alt for mange forvorpne kanaljer dukker op. Og mest af alt håber man da ikke, at nogen af pigerne skal gå hen og blive svangre for derefter at måtte føde i dølgsmål.

Se hele listen med de truede ord på Politikens hjemmeside.

Ordet dølgsmål har en helt særlig klang for mig, fordi jeg ser kogekonen Laura fra Matador for mig, når jeg hører dette ord. Hun fortæller en skrækslagen Agnes (som muligvis netop er blevet svanger med kanajen Boldt) om en pige hun kendte, som måtte føde sit barn i dølgsmål - udtalt med et meget tydeligt g.

Sproget må udvikle sig - og sådan er det.
Men vil du være med til at redde et ord, så kan du adoptere et truet ord ovre på "Red ordet".

No comments: