Wednesday, September 17, 2008

Når der går hul på en engel


"Når der går hul på en engel" er titlen på Pia Tafdrups debut-digtsamling fra 1981, men også cirka den oplevelse jeg havde langt ude i skoven ved Morud her til aften.
Jeg må jo indrømme at jeg ikke havde læst noget af Pia Tafdrup på forhånd, og at det var helt tilfældigt at det netop blev hendes oplæsnings-arrangement, der skulle skyde mit kulturformidlingsprojekt igang.
Jeg må også indrømme, at jeg generelt ikke har læst meget lyrik... Det er blevet til en smule Inger Christensen i forbindelse med mit ophold på Testrup Højskole, men ellers ikke.
Men efter i aften går jeg måske i gang. Pia Tafdrups digte var utroligt medrivende og med et fantastisk billedsprog, der virkelig kunne sætte nogle tanker i gang. Desuden fortalte hun rigtigt spændende om udviklingen, arbejdsprocessen og formen.
Vi var ikke mange tilstede i det lille lokale i Douglashuset, men det gjorde bare stemningen intim og familiær, så næsten alle kom til orde med spørgsmål og kommentarer, som Pia svarede beredvilligt på.
Endnu en gang oplevede jeg, at de store oplevelser ofte kommer når man mindst venter det - Pia Tafdrups nyeste digtsamling med Haikudigte "Boomerang" kommer sikkert på ønskesedlen til jul....

3 comments:

conniogpoulerik said...

Hej Sussi
Det lyder rigtig spændende, jeg er helt misundelig, men vil overveje at låne bogen på biblioteket, og må se om det er noget for mig.
Conni

Marie Fredborg said...

Hej Sussi.
Jeg var faktisk ret glad for Pia Tafdrup i gymnasiet, selvom jeg næsten aldrig læser digte. Så vidt jeg husker, skrev jeg min eksamensstil i gymnasiet om hende og faldt tre karakterer, så det er nok derfor, jeg ikke har læst hende siden :o) Du må meget gerne læse lidt op i portvinslogen!
Knus Marie

Sussi said...

Puha! Ja én ting er at nyde digte - noget helt andet at forsøge at fortolke dem. Det er nok det der er gået galt i din gymnasiestil...
Jeg havde faktisk tænkt på at lave en lyrik-happening til den næste læseklub (hører det ikke lidt bedre hjemme der?), men nu må vi se.
Godt at se, at du følger med herinde og også orker at kommentere.