Monday, February 25, 2008

Kulturen nu på DR2 (part 2)

En times kultur fra 18-19 (måske ikke primetime, som jeg fejlagtigt skrev går, for selv havde jeg travlt med at koge pasta, lave tomatsovs, rive parmesan osv. - og det gælder nok ikke kun mig en søndag aften mellem 18 og 19.

Men hvordan var det så? Jeg var ikke imponeret, men heller ikke decideret skuffet. Programmet kom omkring teater i Århus og København, film, bøger og udstillinger (så vidt jeg husker). Meget af baggrundsmaterialet var genbrug fra f.eks. Deadline og Smagsdommerne, men med DR's trængte økonomi in mente er det helt OK.

MEN når indslagene er genbrug, så betyder det også, at flere af begivenhederne/fænomenerne havde været omtalt tidligere på DR. Selvfølgelig kom de her i en anden indpakning, men alligevel...

OG selvfølglig var der bøger og film, som kan ses, købes, lånes over hele landet, men ellers var der kun ét vestdansk indslag om maratonforestillingen "Gregersen-sagaen" på Århus Teater. Hvis vi vil nyde Hamlet, Cezanne eller den franske graffiti-kunstner Zeus, så må vi til Sjælland.

DESUDEN var jeg ikke videre begejstret for scenografien, som var meget DR2-agtig (jeg synes ofte man bare ved at se på scenografien ved, at nu er man zappet over på DR2).

OG når jeg nu er ved det: så var jeg heller ikke begejstret for boksene med "Kulturguiden anbefaler", som i mine øjne ikke hører til i TV-mediet. De hører til i et ugeblad eller på nettet, men tekst skal IKKE læses på TV. Det er et visuelt medie og det skal udnyttes!

NÅR alt det er sagt, så synes jeg alligevel at redaktionen bag programmet har fomået ar få lidt bredde ind i indholdet (jeg synes f.eks. det var overraskende at blive præsenteret for Eske Litle-bøgerne). De har desuden formået selv at tilføre "genbrugsindslagene" noget ved at supplere med f.eks. interview.

DET var det første program og jeg glæder mig til at følge udviklingen. Jeg er trods alt glad for, at DR har valgt at dedikere en hel time til at guide landets befolkning (dem det kan se DR2) gennem kulturen her og nu.

No comments: