Wednesday, August 26, 2009

Om at ændre identitet

Jeg har ændret min identitet en lille bitte smule og er på den måde blevet en del af et helt nyt fællesskab. Det drejer sig i alt sin enkelthed om, at jeg for godt tre uger siden igen blev indehaver af en cykelhjelm.

Det har jeg ikke været siden mine teenage-år, hvor denne ufikse sikkerhedsforanstaltning var en kilde til stor gene for mig. For hvor så man altså bare fjollet ud med den hvide æggeskal med hippe neonfarvede fartstriber (!) på hovedet. Det var da totalt umuligt at score nogen af klassens lækre drenge på vej hjem fra skole med den på hovedet (det var det måske alligevel, men den hjalp i hvert fald ikke på helhedsindtrykket). Derfor valgte jeg ofte at trække cyklen væk fra skolens nærområde, inden jeg spændte den forhadte hjelm på hovedet og cyklede hjemad.
(For en god ordens skyld skal det lige tilføjes at det ikke som sådan ødelagde mit liv som teenager, da jeg (også) dengang var notorisk modstander af al fysisk udfoldelse og derfor benyttede mig af en hver mulighed for at blive transporteret til og fra skole i bil).

Siden min skoletid har jeg ikke cyklet mange kilometer - og heller ikke ejet en cykelhjelm. Begge dele er der blevet lavet om på denne sommer, hvor jeg har cyklet flittigt til og fra mit arbejde i HC Andersens Hus og hvor jeg altså også igen er blevet den stolte ejer af en cykelhjelm - godt nok med sponsorstøtte fra de sædvanlige kilder.

Der er sket flere ting siden den gang. Først og fremmest er det - i hvert fald i landets større byer (minus Aalborg) - blevet meget mere almindeligt at køre med cykelhjelm. Desuden findes hjelmene i dag i mange forskellige designs og de bringer ikke længere straks tankerne hen på æggeskal. Og sidst men ikke mindst er jeg nok blevet mindre forfængelig - i hvert fald lige på dét område - og mere fornuftig.

Så nu er jeg altså en del af det fællesskab, der hedder: "Os, der kører med cykelhjelm" og har dermed også automatisk fået ret til at se ned på alle dem, der ikke gør det.
Og det startede jeg (meget dobbeltmoralsk, når man tager min egen historie og sene "anden-debut" i betragtning) med at gøre fra det sekund jeg tog hjelmen på hos cykelhandleren - altså at se ned på "de andre", dem der IKKE kører med cykelhjelm.

Og der er sådan set ikke nogen grund til ikke at køre med hjelm: man kan få rigtig mange smarte hjelme fra de helt diskret til de kække og farvestrålende og priserne starter ved omkring 200 kr. Og så beskytter de altså hovedet rigtig godt, og det er værd at have med i overvejelserne, for fakta er, at 2700 cyklister hvert år får alvorlige hovedskader.

Rådet for større færdselssikkerhed, Trygfonden, Hjerneskadeforeningen, Hjernesagen og Netto kører lige nu en kampagne, for at få flere til at køre med cykelhjelm.

3 comments:

Tanja said...

Den klub er jeg også medlem af. Velkommen :-)

Sussi said...

Tak skal du ha' :-)

Louise said...

Ja velkommen i klubben.
Var jeg blevet præsenteret for en cykelhjelm, da jeg var ung, havde jeg nægtet at bruge den. Nu er jeg glad for min og med de mange smarte modeller er én jo næsten ikke nok. Man vil jo gerne have noget at skifte med ;-)