Thursday, May 29, 2008

Stemningsbilleder fra Stockholm

Som bekendt var Læseklubben i Stockholm i Bededagsferien. Det var en rigtig fin tur, der bød på gode oplevelser af kulturel, kulinarisk og venskabelig art...
Stockholm viste sig fra sin smukkeste side med et fantastisk højtryk, solskin og blå himmel. Desværre var temperaturen ikke fulgt med, så det var først den sidste dag vi kunne sidde ude og spise frokost. Nedenfor følger et par snapshots fra turen.

Gamla Stan er et fantastisk sted med sine små "gränder", som vistnok betyder gyder. Her er antikviteter, brugskunst, second hand og turistfælder - og utroligt smukt og stemningsfyldt.

Stadshuset var på min "must-see-liste". Desværre nåede jeg det kun udefra, da den sidste rundtur fredag foregik på kinesisk - så jeg valgte at springe over. Nogle af de andre så det om lørdagen (hvor jeg havde andre planer i mit stramme program) og det havde været en oplevelse. Bl.a kunne de fortælle, at tårnet lige præcis er et par meter højere end tårnet på Københavns Rådhus, fordi svenskerne VILLE overgå os.

Men det var også fint at se Stadshuset udefra, for det var fint udsmykket...


Og det jeg så nåede i stedet for var bl.a. at se Astrid Lindgrens Junibacken, der er et slags museum, legeplads for nordisk børnelitteratur. Her kunne man møde Mumitroldene, Mor Muh, Peddersen og selvfølgelig de kendte og elskede figurer fra Astrid Lindgrens verden. Hittet her var klart den 11 minutter lange (korte) tur med Sago-toget, som førte os igennem flere af Lindgrens bøger bl.a. Emil, Ronja, Grynet og ikke mindst Brødrene Løvehjerte, der efterlod tårer på de fleste kinder....

Udenfor kunne vi så muntre os med at agere figurer fra Pippi Langstrømpe. Inger har simpelthen vajgt at være Pippi, mens Louise har valgt at være en af de lidt tumpede politibetjente.



Mellem alt det var der selvfølgelig også tid til bare at gå rundt og nyde byen og det spirende forår, som her i Kungsträdgården.



1 comment:

Birgitte said...

Hej Sussi

Ja, det var en super god tur, og nogle rigtig fine billeder du har uploaded :-) Glæder mig allerede til næste år, hvor vi skal til Hay-on-Wye.