Saturday, August 05, 2006

Så har der været ferie....

Og feriebillederne kan man nyde om ganske få dage! Men inden vi tog på ferie nåede vi at have gæster: Birthe og Ole Larsen var her en hel dag. Og så var mine forældre på ferie her et par dage. Til Birthe og Ole bagte jeg min helt specielle sommerroulade - eller det er faktisk ikke min, men en opskrift fra den gode sommerkogebog: Solskin og Sommermad af Gitte Heidi Rasmussen og Inge Skovdal.
Men her kommer i hvert fald opskriften på Sommerroulade med bær
3 æg
125 g sukker
100 g hvedemel
1 tsk bagepulver

1/4 l piskefløde
1/4 sommerbær f.ex. hindbær, solbær, blåbær, ribs brombær... (nyplukkede eller frosne - begge dele fungerer)
flormelis

Piske æg og sukker luftigt. Sigt mel og bagepulver i dejen og vend det hurtigt sammen. Smør dejen ud på et stykke bagepapir (30x40 cm). Bag rouladen ved 225 grader i 8-10 min. Vend rouladen over på et stykke sukkerdrysset pair, træk det brugte papir af og lad den afkøle med et viskestykke over.
Pisk fløden til skum og vend bærrene i (jeg foretrækker, at der også kommer lidt sukker i). Fordel skummet på rouladen og rul den sammen på den lange led. Drys med flormelis og server...

Der er rigtig mange andre gode opskrifter i den bog!

No comments: